Blog 5: Sukhothai

17 november 2015 - Sukhothai, Thailand

Dinsdag 17 november

Om 10.23 uur namen we samen met het Belgische stelletje en de Nederlandse moeder en dochter de trein naar Phitsanulok. De treinkaartjes hadden we gisteren al gekocht en maar goed ook want het was hartstikke druk op het station. Deze trein rijd helemaal door naar Chiang Mai, tevens de eindhalte van Allis en Kathleen.

Gezien de prijs welke we gister voor de treinkaartjes betaald hadden zaten we vandaag in de luxe trein met airco en leren stoelen, hihi. Op het station stonden nog meer Nederlanders, wat een gezellige boel!

Nadat de trein met een half uurtje vertraging aankwam moest iedereen op zijn/haar toegewezen stoelen plaatsnemen. De ''kaartjes controleur'' die nog strakker in uniform liep dan de hoogte rang bij de defensie controleerde of iedereen een kaartje had en op zijn juiste plek zat. Toen de trein op gang kwam kregen we allemaal een drankje en een koekje en daarna al gauw een warme maaltijd. Bij de eerste hap schoten de tranen al in me ogen. Dit is pittig eten! Kennelijk was ik de enige die hier last had want alle lokale mensen in de trein gooiden het naar binnen alsof het kippensoep was.

Rond half 3 namen we afscheid van Allis en Kathleen. En daar stonden we dan op het treinstation van Phitsanulok. Nergens een bus(station) te vinden! We vonden een kleine bushalte met dank van een medewerkster bij 7eleven die zei dat we hier bus nummer 1 moesten nemen. Na een paar minuten verscheen bus nummer 1 (een songthaew). We gaven aan dat we naar Old Sukhothai wilde. Hij wees naar zijn nummerbord waarin de nummers 15 verwerkt waren, waaruit we opmaakten dat we 15 baht per persoon moesten betalen. Zo leuk om te zien hoe je met handen en voeten al een heel eind komt. 15Baht is wel erg weinig, wetende dat we nog een dik uur verwijderd zijn van ons eindbestemming. Al gauw kwamen we erachter, want na 15 minuten verscheen het busstation van Phitsanulok! Samen met de Belgen liepen we naar het loket en kochten we 4 kaartjes naar Old Sukhothai. We zagen allemaal grote bussen om ons heen staan en konden niet wachten tot onze er zou zijn. Het enige waar we aan konden denken waren comfortabele stoelen en airco!

Toen na 30 minuten wachten zakte de moed in onze schoenen toen er een mini busje voor scheen. Nee he! Onze eerste reactie: dit gaat nooit passen! Maar we hebben inmiddels geleerd dat wanneer je denkt dat iets niet kan, het altijd kan in Thailand, haha. De Thai gebaarde ons onze backpacks op de grond te laten en allemaal in te stappen. Een beetje vertwijfeld keken we de man aan en toen wees hij naar het dak van het busje.....ja hoor, de bagage gaat gewoon op het dak! Als dat maar goed gaat!

Na een rommelig ritje van bijna 1,5 uur in een warm en benauwd busje kwamen we eindelijk aan in Old Sukhothai. We namen afscheid van Christoph en Peggy en gingen op zoek naar een songthaew. Toen we deze na een paar honderd meter vonden bracht hij ons voor 70 Baht met een kleine 10 minuten naar ons guesthouse Baan Rim Klong waar we om 18.00 uur aankwamen.

Bij het guesthouse werden we enorm warm ontvangen. Er werd gelijk drinken aangeboden en de tassen werden allemaal naar onze bungalow gebracht. De man gaf in keurig Engels aan dat als wij nog wilden avondeten hun dat met alle liefde wilden klaar maken en dat we morgen welkom waren voor ontbijt.

Ik zag gele curry op de menu kaart staan en wist dat mijn zusje Anouschka zei dat ik dit absoluut moest proberen als ik in Thailand was. En wauw wat was dit lekker, dit ga ik morgen zeker weten weer eten.

We voelden ons enorm welkom en de bungalow was zo schattig! En niet geheel onbelangrijk, ook heel netjes en schoon.

Woensdag 18 november werden we heerlijk wakker. Oke, de bedden waren wel weer heel hard maar het was er zo stil. Geen herrie van passerende auto's, brommers, honden of luidruchtige mensen. Heerlijk!

We liepen richting het huis waar de eigenaar en zijn vrouw wonen. Toen we plaats namen op de veranda kregen we gelijk uitgebreid ontbijt voorgeschoteld. We hadden gister aangegeven graag op een fiets te willen huren en hij bracht ons een plattegrond met daarop aantekeningen. Hij had overal een cirkel gezet bij plaatsen die zeker een bezoekje waard zijn. Zo attent van die man! Hij installeerde mijn GoPro voor op de fiets en daar gingen we! Met de plattegrond in mijn ene hand en het stuur in de andere verkenden we Old Sukhothai.

Sukothai was hoofdstad van 1238 tot 1350, maar raakte daarna in verval totdat de ruïnes in de 19e eeuw weer werden ontdekt. De periode van het Sukothairijk wordt door de Thai als het gouden tijdperk van hun beschaving gezien. Het park heeft een oppervlakte van 702 km2 met gazons, paden, vijvers en is goed onderhouden. Binnen de stadsmuren liggen meer dan 20 monumenten, waarvan de Chedi's het beste bewaard zijn gebleven. De tempels zijn in de jaren tachtig, met steun van Unesco, gerestaureerd en geven een goede indruk van de vroegere glorie.

Na een heerlijke en relaxte fietsdag door Sukhothai keerde we weer terug bij ons Guesthouse waar ik opnieuw voor de heerlijke gele curry koos!

1. Marissa:
    Hee girls,
    Wat een leuke verhalen! Wat een avontuur. Super leuk om te lezen, en zo een beetje het idee te krijgen wat jullie daar allemaal meemaken.
    Ik geniet mee via jullie verhalen. Dikke kus ❤️
  2. John:
    21 november 2015
    Mooi allemaal en leuk om te lezen, kon je nog wel fietsen?
  3. Maurina:
    21 november 2015
    Wat een geweldige verhalen weer, zo leuk om met jullie 'mee' te mogen reizen en de gewoonten van een ander land te ontdekken.

''bushalte bij grote boom'' hahaha.....

Enjoy!!
  4. Barbara:
    21 november 2015
    Wat een leuk verhaal ,benieuwd naar de rest! Nog veel plezier meiden
  5. Edwin:
    22 november 2015
    Jullie zijn goed bezig. Leuk geschreven teksten en leuke foto's. Ga zo door Jes...
    Geniet er lekker van en blijf doorgaan met je blog ;)
  6. Patricia Pen:
    22 november 2015
    Super leuk om te lezen. Wat maken jullie geweldige dingen mee en wat zien jullie veel.
    Ben nu al benieuwd naar de volgende verhalen :-)
    Enne.........ook andere dingen uitproberen he, er is zoveel lekkers te eten :-P
    XXX
  7. Esmeralda:
    22 november 2015
    Super joh, wat een belevenissen he.
    Heerlijk om te lezen hoor. Geniet er lekker van.
  8. Sabrina Grooters:
    23 november 2015
    Hoi Jessica,

Ik ga echt mee op reis. Heerlijk om te lezen. Een grote smile op mijn gezicht.
  9. Jannie:
    24 november 2015
    We gaan gewoon overal met je mee.Geweldig