Blog 13: Koh Lanta

21 december 2015 - Ko Lanta, Thailand

Lieve allemaal,

Ik probeer mijn blog zo veel mogelijk bij te werken, na de vertragingen die het heeft opgelopen door de kerst en het ongeluk. Meerendeel van de foto's staan al thuis veilig op een usb stick. Dus die houden jullie van mij tegoed!

Maandag 21 december
Om 9.30 uur checken we uit bij Miss Lee. Wat fijn om hier eindelijk weg te gaan! We hebben super veel mensen ontmoet en het reuze gezellig gehad. Maar het guesthouse was verschikkelijk en de plaats Tonsai ook niet wat we verwacht hadden.

Om 11.00 uur lopen we richting de pier waar we de ferry nemen richting Koh Lanta. Toen we rond 13:00 uur aankwamen stond er een man met een papiertje in zijn handen : Miss Jessica Pol. Wat een geweldige service van het hotel om ons op te komen halen bij de haven! Na een rit van ongeveer 30 min kwamen we aan bij het Sea at Lanta hotel. Een modern hotel die nog maar 10 dagen open is! We kregen een kamer op de 1e verdieping met uitzicht op zee. Wauw! Lekker de spulletjes uitpakken, even afkoelen in de airco en een scooter huren voor de komende 5 dagen. We reden met de scooter een beetje rond en haalden boodschappen bij de 7-eleven.

Een lekkere warme (!) douche genomen en aan de overkant van het hotel gegeten. Rijst met cashewnoten, zo lekker!! We keken mog even tv op bed en genoten van alles nog even na. Goede bedden, warme douche, airco en alles is schoon! Je gaat het toch allemaal meer waarderen hoor :-)

Dinsdag 22 december
Vandaag heb ik de kans gegrepen om eens zelf te gaan scooteren! Rijden is super makkelijk, bochtjes is even wennen maar gaat super goed! Na een lange steile weg komen we aan bij Ban Phe Lae strand. Een mooi strand met bijna niemand te bekennen! We pakken gauw onze snorkel spullen en duiken het water in. Helaas was er niets te zien.
Lekker opdrogen in de zon en verse fruit smoothies gedronken. Terug op de scooter naar een ander strandje dan! Via een zandpad kwamen we aan het uiteinde van dezelfde baai terecht. Maar nu bij de rotsen. Hier moet vast wat te zien zijn! Hup, snorkel spullen gepakt en het water in...maar helaas weer niets te zien. We liepen richting een beach restaurantje en toen we net onze patatjes aan het eten waren zagen we koeien het strand op lopen! Nou hebben we tijdens onze reis al veel gezien...maar koeien op het strand is een nieuwe, haha. Ik kon het natuurlijk weer niet laten om er naar toe te lopen en de kalfjes waren erg nieuwsgierig. Ik leegde mijn flesje water in mijn handen wat ze maar al te lekker vonden. Daarna vonden ze het een goed idee het zout van me benen af te likken. AUW! Die tong is scherp!

We pakten de scooter en reden een stuk verder naar het uiteinde van het eiland waar we bij het National Park uitkwamen. Ze vroegen aardig wat entree geld en het was al in de namiddag. Dus besloten wij om om te keren en morgen ochtend terug te gaan. Terug in het hotel nog het e.e.a. aan uitzoekwerk voor Krabi, Singapore en Indonesië.

Woensdag 23 december
Vanmorgen zijn we op de scooter terug naar het National Park gereden. Toen we om 10.00 uur bij de entree aankwamen rijden haalde Talitha haar camera uit de rugzak. Dat was voor de apen kennelijk het teken dat het voedertijd was. Een aap sprong op de scooter en greep haar tas. Ze kon nog net haar portomonnee pakken maar de Haribo snoepjes waren we helaas kwijt. De aap wist ook precies hoe de zak open moest!

De entree was 200baht per persoon en voor de scooter betaalde we 20baht.

Het park bestaat uit twee baaien waarvan 1 met zand en 1 van rotsen. De twee baaien liepen in een heuvel met daarop een vuurtoren. Na een stevige klim kwamen we bij de vuurtoren en hadden we een waanzinnig uitzicht over de twee baaien en het groene landschap erachter. Er lag ook een hike Trail van 2km welke pittiger was dan we hadden verwacht. Na 45 minuten klimmen en klauteren, op onze hoede voor de brutale apen, kwamen we bij de entree uit en mochten we als beloning nog even enkele honderden meters terug naar beneden lopen naar het begin van het park. Met twee gezichten als rode tomaten hebben we bij het restaurantje heerlijk Thais gegeten en zijn we daarna pp het strandje gaan liggen. We konden maar één voor één het water in en hadden een stok bij ons liggen want de apen waren overal en hadden het gemunt op eten. Ze kwamen ook niet zo lief over als op Koh PhiPhi.

Eenmaal opgedroogd hebben we de scooter gepakt en zijn we op een ander strandje gaan liggen.

Vanavond optijd mijn bedje in want morgen ga ik weer duiken! Super veel zin in :-)

Donderdag 24 december
Stipt 06.00 uur "Sawadee Ka", daar was mijn lift naar de haven van Koh Lanta voor een duik Hing Mueang en Hin Deang. Als enige in de open songtaew schudde het bakje in het donker over de weg. Hopelijk...Hopelijk ga ik vandaag dan eindelijk de grote walvishaai zien! Dat zou gaaf zijn! Het is wederom een diepduik voor gevorderde duikers wat het altijd toch weer een beetje spannend maakt. Onderweg pikten we nog 5 Britten op en het was gelijk één gezellig boel in de wagen. Rond 07.15 uur verlieten we de haven richting onze eerste duikspot. Samen met onze instructeur en 3 ervaren mannen doken we de diepte in naar +30m. De prachtige paarse kleuren waren magnifiek gecombineerd met honderden visjes en waaiers. Wat een kleuren! En dat op deze diepte! Wat een super gave duik en ook een hele fijne duikgroep!
Aan het einde van de duik had ik nog 70 bar over en werd ik overgedragen aan een andere duikgroep op Nitrox zodat ik nog verder kon duiken terwijl de mannen opstegen en het water verlieten. Na 10 minuten bij de andere groep en de safety stop stegen wij ook op naar het water oppervlakte. Eenmaal aan de wateroppervlakte laten we onze BCD'S vol lopen met lucht, masker af en GoPro uit. Net als ik naar de boot wil zwemmen gilt de duikinstructrice : Manta! Manta! Manta!

Ik...net als velen andere dachten dat ze een grapje maakte. Totdat ze maar bleef roepen. Ik zette mijn masker weer op, regulator in mijn mond en keek naar de zwarte afrond onder mij. Verrek, hij zwemt recht onder mij!! Ze heb nog gelijk ook! Gelijk mijn Gopro aangezet en proberen af te dalen maar hij verdween al gauw uit het zicht. Enige wat we nog zagen waren de twee witte puntjes die verdwenen in het in het donker. Wat gaaf! En wat jammer dat hij niet 30 seconden eerder om de hoek kwam kijken terwijl wij onze safety stop deden.

De tweede duik volgde een uur later vlak bij de eerste duik. Hier was alles echter rood gekleurd ipv paars.

Het zicht op de eerste duik was al niet best maar deze duik was het echt donker! Des al niet te min genoeg kunnen zien en enorm genoten. Wat hou ik toch van duiken. Echt een verslaving!

Rond 3 uur was ik terug op de kamer en kon ik Tal alle duikerverhalen vertellen .

S'avonds wouden we ons zelf op een heerlijke pizza trakteren bij een leuk restaurantje aan zee. Heel leuk tentje, leuke verlichting en met mooi uitzicht maar helaas was het niet te eten! Hoe kan je een pizza zo verpesten? Hihi

Vrijdag 25 december
Eerste kerstdag en s'morgens lekker rustig aan gedaan. Gisteren heeft Talitha de vliegtickets naar Singapore geboekt en vanmorgen hebben we een hotel geboekt voor daar. Een stop-over in Singapore is goedkoper dan gelijk door vliegen naar Indonesië vanuit Thailand. Pakken we die mooi ook nog mee!

Vandaag hebben we een heerlijk relaxed dagje op het strand van Ao Nuy. Heerlijk baaitje, super rustig met 1 schattig strand tentje. Heerlijke dag om kerst te vieren! Het meerendeel op dit eiland is islamitisch dus van een echte "kerstsfeer" is hier geen sprake. Ook met 30 graden ervaar je het niet zo, haha. Wij vonden het allemaal prima zo :-)

S'avonds pakten we de scooter opweg naar het zuiden. We hadden gelezen dat er ergens een Fullmoon feest was. Het was een flink stuk rijden en na meerdere keren om de weg vragen kwamen we via een zijstraatje op het strand. Een rij met gekleurde lichtjes, gezellige muziek en veel jongelui doken op. We hadden een super gezellige avond bij de Freedom bar en zelfs nog pool gespeeld. Op het strand was ook nog een vuurshow gaande. Één groot feest! Rond 1uur liepen we naar een tentje ernaast kijken of daar nog wat was want de muziek werd erg eentonig bij Freedom bar. Dezl Mushroom bar was versiert met black-en-light lampen en overal neon verf. Alle mensen waren onder geverfd zoals bekend is met full moon party's en het duurde niet lang of wij zaten ook onder! We zagen er niet uit, maar het was enorm gezellig. We ontmoeten mensen uit Engeland, Zweden, een stel Hollanders en een groep moderne Egyptenaren waar we de rest van de avond gezellig mee gekletst hebben.
Toen we om 03.15 uur op de scooter zaten onderweg naar het hotel werden we ingehaald door een 8 jarige jongen op een schakel scooter met zijn dronken oudere broer achterop : "Hi, where are you going?". Haha wat een land is het ook! Heerlijk

Zaterdag 26 december
Het is tweede kerstdag en we hebben heerlijk geslapen. Om half 12 pushen we onszelf het bed uit. Tassen vast inpakken, was wegbrengen voor een paar euro (ideaal!) en klaar maken voor weer een heerlijk relax dagje op het prachtige strand Ao Nuy.

S'avonds reden we weer naar de strip met strand barretjes. Gisteren was het stampvol met toeristen en nu niemand te bekennen! Das gek. We deden een drankje bij de Freedom bar, spelen een paar potjes pool en tegen 12e kwamen de Egyptenaren er ook weer gezellig bij zitten. Het was echt enorm saai en na een paar potjes Jenga pakte we een paar handdoeken en gingen we op het strand zitten. De mannen hadden voor wat drankjes gezorgd. We hebben met zijn alle gezwommen en super gezellig gehad. Maar ook aan dat komt een einde: tijd om naar bed te gaan! Morgen de ferry naar Krabi waar we 9 dagen in het plaatsje Ao Nang verblijven.

1. John:
    24 januari 2016
    He he waar war tekst maar jammer dat je geen foto's hebt, dan maar snel van Bali
  2. Jannie Peters:
    24 januari 2016
    We blijven genieten van jullie verhalen .
    Geweldig
    Veel liefs
  3. Ageeth:
    25 januari 2016
    Leuk om jullie belevenissen weer te lezen.
    Tot snel ageeth