Blog 11: phuket - 2

7 december 2015 - Phuket, Thailand

Lieve allemaal,
Het is veels te lang geleden sinds mijn laatste blog. We hebben heerlijk relaxte stranddagen gehad en natuurlijk de feestdagen. Helaas werd onze reis onderbroken van al het plezier toen wij werden aangereden door een minibusje van achter terwijl wij op een scooter reden. Alles gaat goed! Niets gebroken enkel een paar schaafwonden. Het moge duidelijk zijn dat we een engel op onze schouder hadden!

Maandag 7 december
Ik had de wekker vroeg gezet om voor onze pick-up nog even snel naar het postkantoor te scooteren. Helaas was deze dicht, kennelijk een public holiday.

Om 09.30uur werden we door de taxi opgehaald om ons terug naar Phuket te brengen (1500baht). Dit keer verblijven we in Phuket City in een appartementencomplex Patra Mansion met een heerlijk zwembad.

Na een comfortabele taxi rit werden we om 11.15 uur vriendelijk verwelkomt door de receptioniste die gelijk zei "welcome Jessica". We werden verwacht! Haha

De kamer was ruim met goede bedden en airco. Gauw omkleden en lekker het zwembad in plonzen! Vandaag doen we lekker niets meer.

Dinsdag 8 december werden we om 6.15 uur gewekt door een haan buiten het complex. Hebben wij weer! Gauw weer omgedraaid en in slaap gevallen.

Vandaag gaan we opzoek naar een scooterverhuurmaatschappij. Wat normaal niet zo lastig zou moeten zijn maar hier toch nog een hele opgave bleek. Na 15-20 minuten zoeken in de extreme hitte vonden we iemand waar we niet onze paspoort hoefden in te leveren maar een rijbewijs voldoende was. We betaalde 1200 baht voor 6 dagen (€ 5.40 pd). Heerlijk die vrijheid die je heb met een scooter!

We reden naar Central Festival, een groot overdekt winkelcentrum op 10 minuten rijden. Een 3 verdiepingen groot winkelcentra met airco en heel veel restaurantjes. Ze hadden hier van alles: Zara, H&M, supermarkten en souvenirwinkeltjes. We keken onze ogen uit.

Eenmaal terug op de kamer zijn we na het kijken van een film als een blok in slaap gevallen.

Woensdag 9 december
Na een bezoekje aan het postkantoor hebben we een lekker relaxt dagje bij het zwembad gehad. Lekker bijkleuren! Daarnaast hadden we het grote zwembad ook de hele dag voor ons zelf. Wat een luxe!

Donderdag 10 december
Tijd voor weer een beetje actie! Vandaag pakken we de scooter en rijden we naar het meest zuidelijke punt van het eiland Phuket.

Onze eerste stop was viewpoint Promthep Cape. Vanuit hier hadden we een waanzinnig uitzicht op diverse kleine eilanden die voor de kust lagen. Wij waren niet de enigen: bussen vol Chinezen met hun felgekleurde kleding en paraplu's stonden er ook.

Uiteraard moest er weer even geposeerd worden, want zo'n lang blank meisje zie je niet vaak natuurlijk. Het blijft lachen met die Chinezen :-)

We zijn weer verder gescooterd en plekjes gaan verkennen. We stopten bij een leuk verborgen plekje om wat te drinken. Er was niemand te verkennen!

We vervolgden onze route naar Rawai Beach waar helaas weinig strand te zien was! Het was een opstapplaats voor boten die naar allerlei eilanden vertrokken. Daarnaast was er een kleine promonade met restaurantjes en viskramen. Bij de viskramen verkochten ze allerlei vis, levend of niet. Wat een lucht, haha

Op naar onze volgende stop: Frienship Bay. Via een resort kregen we toegang tot dit strand maar het water was zo ver terug gelopen dat dit geen strand was om te chillen en te zwemmen.

Hup op de scooter richting The Big Buddha. Via een 6km lange kronkelende weg klommen we steeds hoger en hoger met de scooter. Sommige stukken waren inmens stijl tot op het punt dat de scooter bijna stilstond haha.

Het is de grootse boeddha van Phuket die vanaf vele plaatsen in Phuket te zien is. De Buddha is opgedragen aan koning Bhumibol Adulyadej ter ere van zijn 80ste verjaardag. Het is gemaakt vanuit donaties en bestaat uit gewapend beton met daarover witte jade marmer. Hierdoor schittert de zon op dit enorme Big Buddha beeld wat het geheel nog meer aanzien geeft.

Eenmaal aangekomen bij de Buddha en een beetje bijgekomen van de rit erheen werden we van top tot teen bedenkt in sarongs. Het is een tempel dus gepaste kleding is verplicht, wat inhoud: geen blote schouders en knieën.

Het uitzicht vanaf hier was prachtig en de klim meer dan waard!

We vervolgenden het laatste stukje per voet naar een tempel waar een monnik op een verhoging in een open ruimte zat. Het is normaal om monniken in oranje gewaden bij tempels te zien die aan het bidden zijn. Maar voor deze monnik zat een rij mensen (zowel lokalen als toeristen) welke door hem gezegend werden.

Beetje twijfelend besloten wij ons aan te sluiten. Hoe vaak in je leven maak je dit immers mee? Slippers uit en kruipend op je knieën stukje voor stukje naar voren. Ik begroette de man met de Thaise Wai (hopend dat ik het correct deed) en de man deed zijn zegje. Ik kreeg een geel kleurig armbandje met inscriptie (sai sin) Om mijn linker pols geschoven. (Mannen kregen een andere kleur en daar ging hij om de rechter pols). Vervolgens pakte hij een paar takken, doopte hij deze in water en tikte hiermee tegen mijn hoofd en schouders.

Wat een bijzondere ervaring! Nu de helse slangenweg terug nog en dan bij het appartementen complex lekker een duik nemen in het zwembad!

Om de hoek zat een lokaal restaurantje waar je qua "uitstraling" normaal zo zou voorbij lopen maar elke avond zat het vol met lokale mensen. Als twee dappere toeristen besloten wij het ook eens te proberen. We vroegen de dame om "not spicy" wat we uit gewoonte al bij alle restaurantjes tegenwoordig vragen en dan is het nog afwachten wat je krijgt. Deze keer hadden we pech. Na 2 happen stonden we in vuur een vlam haha.
We aten alleen de rijst op, bedankte de mensen en gingen gauw naar de supermarkt, oeps! Deze is niet voor de herhaling vatbaar.

Vrijdag 11 december
Vanmorgen deden we lekker rustig aan. We pakken de scooter en gaan weer nieuwe plekjes ontdekken! Inmiddels raakten we al een beetje gewend aan het doolhof dat Phuket City heet en het gebrek aan straat bordjes. Talitha had op Google 'Siray Island' gevonden. Let's Explore!

Na 15 minuten scooteren vonden we al gauw de brug naar het eiland. We merkten een wereld van verschil vergeleken met de drukke chaotische stad en dit eilandje waar alleen maar lokale bevolking te vinden was. Geen toerist te bekennen. We kwamen uit op een t-splitsing en besloten eerst de linkerkant van het eiland te kennen. Zoals gewoonlijk waren de helft van de wegen niet aangegeven op de kaart, en hielden wij wel van het avontuur onbekende straatjes of zandweggetjes te nemen met als gevolg dat ze soms doodlopen haha.
Via een onstuimig zand en grindpad kwamen we bij een waanzin uitzichtpunt over de stad en turquoise-blauwe baaien. Wat gaaf!

We scooterden langs baaitjes en dorpjes waar de kinderen enthousiast naar ons zwaaiden. Zo lief!

Op de terugweg net voor de brug naar Phuket City was een Monkey Viewpoint.
We betaalde 80 baht aan een vrouwtje en kochten een enorme zak met bananen! Dit word lachen. We gooiden de bananen naar de apen die er maar al te blij mee waren. Er kwamen steeds meer apen te voorschijn en ook steeds meer mensen die keken naar wat wij deden haha.

We scooterden terug naar ons appartement en doken weer lekker het zwembad in. S' avonds hebben we bij Central Festival gegeten en zijn we naar de bioscoop geweest. De bioscoop was een vrieskist maar we waren er gelukkig op voorbereid! We hadden enorme stoelen die zaten als een zachte bank!

Zaterdag 12 december
Vandaag zijn we naar het Gibbon Rehabilitation Center en Bang Pae Waterfall geweest. Een klein uurtje scooteren van ons hotel.

Bij het Gibbon Rehabilition Center worden verminkte gibbons opgevangen en verzorgd. Thaise mensen gaan het bos in opzoek naar een baby-gibbon die vaak met een hele familie hoog in de bomen zitten. Ze schieten de moeder dood waardoor de kleine mee uit de boom valt naar beneden welke vaak de klap niet eens overleeft! De familie schiet in de verdediging en wordt dan ook doodgeschoten. Voor elke baby-gibbon die ze vangen worden er 10 doodgeschoten! De baby's hebben nog geen tanden en zijn redelijk tam en worden gebruikt om met toeristen op foto's te gaan! Omdat gibbons normaal veel slapen krijgen ze cola en Redbull om wakker te blijven. Afschuwelijk! Vanaf 2 jaar krijgen ze tanden en worden ze agressiever waarna ze vaak gedumpt worden.

Bij de entree werden we ontvangen door een vrijwilliger uit Japan die ons van alles vertelde over de gibbons en hoe ze in de opvang terecht waren gekomen. Enorm indrukwekkend!

Na het bezoek aan het Centre hebben we heerlijk Thais gegeten en liepen we naar de waterval.

Tijdens de beklimming van de waterval zagen we allemaal kindjes spelen in het water. Het is weekend wat inhoud dat volledige gezinnen met goed gevulde picknickmanden hier hun vrije tijd besteden. Het was één gezellige boel!

Op de terugweg nog even bij de supermarkt gestopt en terug bij het appartement weer lekker het zwembad in gesprongen!

Zondag 13 december hebben we een lekker relaxt dagje bij het zwembad gehad en verdere reisplannen gemaakt.

Maandag 14 december
Voor vandaag hebben we een boot en kanotour gepland staan naar o.a. Phang Nga Bay en het wereld beroemde James Bond eiland!

Om 07:20 uur werden we opgehaald door twee dames van Sea Canoe Tours.
Met de auto gebrachten ze ons naar een meetingpoint langs een drukke weg vanwaar de bus ons zou oppikken om 08.15 uur.

In de haven werden we verwelkomt door het personeel van de boot en stond er koffie, thee, water en bakken vol koekjes klaar!

Onze eerste stop was bij Phang Gna Bay. De kano's werden van de boot geladen met op elke kano een gids. Phang Gna Bay is een must see en staat bekend om zijn idyllische kalksteenrotsen in azuurblauwe zee. Magnifiek om te zien! Zo mooi!
Met de kano gingen we de meest smalle grotten in waar niet veel ruimte was voor lange mensen. Wat een ervaring! Aan het einde van de grot kwam je op een soort "binnenplaats" omsloten door de kalksteenrotsen. Zo gaaf!

Onderweg naar onze tweede stop was de bemanning druk iedereen zoet te houden en lieten ze maar al te graag hun kunsten zien met rietjes. Met plastic rietjes maakten ze van alles. Zo knap!

Onze tweede stop was bij Hon Island waar we wederom in de kano stapte. Super leuk!

We vervolgden onze route naar het wereldberoemde James Bond Island. Bekend van de pistoolscene tussen Roger Moore (James Bond) en Christopher Lee op het strand uit de film 'The man with the golden gun' (1974).
Sindsdien is er een stormloop van fans en elke andere toerist. En dat was te merken ook aan de mierenhoop mensen. Wauw!

Het strand staat vol met souvenirstalletjes, maar op het pad er naar toe kun je nog aardige foto's schieten tussen de bomen en struiken van de beroemde rots. Een van de gidsen bleef de hele tijd aan onze zijde en nam overal foto's van ons!

Voor onze laatste stop, stopten we bij een klein strandje waar we met een aantal van de gidsen hebben gezwommen en veel lol hadden met de schommel op het strand.

Om 15:00 uur kwamen we weer aan bij de pier, namen we afscheid van iedereen en gingen we weer met het mini busje terug. Het was echt een super gezellige dag en uitgeput deden we in het busje even onze ogen dicht.

Rond 17:00 uur waren we terug. Lekker douchen en relaxen! De rest doen we morgen wel :-)

1. Sabrina Grooters:
    11 januari 2016
    Gelukkig niets ernstigs. Fijn dat het zo goed gaat en jullie weer prachtige tijden hebben meegemaakt. Het blijft heerlijk om jullie op deze manier te volgen.
  2. John:
    Wat een avontuur
  3. Ageeth:
    11 januari 2016
    Gelukkig is de aanrijding meegevallen. Maar wat een toestanden allemaal. Verder heerlijk om te lezen hoe jullie genieten.
  4. Marjolein:
    11 januari 2016
    Wat een verhalen weer. Ik zit echt te genieten als ik het lees. Ik ben blij dat het goed met jullie gaat. xxx
  5. Esmeralda:
    Hi lady's,
    Heerlijk jullie reisverhalen te lezen. En wat een toestand met die aanrijding zeg, ben blij dat jullie niks ernstigs er aan over gehouden hebben.
    Nog heel veel lol samen en lekker blijven genieten.
    Groeten, Es
  6. Ermst Jan:
    11 januari 2016
    Leuk jullie verhalen te lezen , top hoor dames geniet ervan verder.
  7. Patricia Pen:
    11 januari 2016
    Wat een mooie verhalen weer! Misschien hebben die gele armbandjes wel geholpen :)
    Nu stukje Java en daarna Bali, zal jullie ook wel bevallen, maar is heel anders denk ik. Geniet er maar weer van. Groetjes <3