Blog 4: Ayutthaya

16 november 2015 - Ayutthaya, Thailand

Het is maandagochtend 16 november en we verzamelen met zijn allen rond 09.00 uur voor ontbijt. Wat bestond uit twee geroosterde broodjes met jam en vers fruit. Heerlijk!

Om 09.30 werden we met zijn 7en (Belgisch stel, Nederlandse moeder en dochter, de alleen reizende Fries en wij zelf) door de truck van Bobby's Appartment naar het busstation van Pak Chong gebracht. Super fijn!

Om 10.07 uur vertrok onze trein naar Ayutthaya, we redden het allemaal precies! We kochten 3e klasse treinkaartjes daar dit de enige klasse was die de trein kent en liepen het perron op. Om hier van perron naar perron te komen loop je gewoon over het spoor! Dat hoef je in Nederland niet te proberen, haha. Er lagen zelfs mensen op het spoor te slapen!

Het station was keurig opgeruimd en mooi versierd. Terwijl het station opzich voor ons al een attractie was en wij druk foto's maakten merkte wij al snel dat wij ook een attractie voor de lokale bevolking waren! Overal kwamen telefoons omhoog en werden we op de foto gezet. Super grappig!

Eenmaal in de trein namen we plaats tussen de lokale bevolking die allemaal weer plaats maakten voor ons zodat wij met zijn alleen naast elkaar konden zitten. Hoe lief is dat! De treinrit was echt een super ervaring! Je zag wat van het land, we hadden het super gezellig en om de paar minuten kwamen verkopers voorbij met de meest uiteenlopende etenswaren. Geroosterd vis, welke per zakje werd aangeboden, vers fruit of drinken. Ze liepen zelfs met pannen vol eten (zonder deksel). Wat een belevenis!

Rond 14.00 uur kwamen we aan op het station van Ayutthaya. We sliepen in guesthouse Baan Are Gong Riverside Homestay welke op loopafstand (3min) van het treinstation lag. Ideaal met onze zware backpacks. Eenmaal aangekomen bij ons guesthouse schrokken we enorm van het aanzicht. Geen ramen, ook geen dak...dit was een sloop pand! We liepen een steegje in en zagen gelukkig nog een bordje met de naam van ons guesthouse. Wederom met handen en voetenwerk uitgelegd dat we een reservering hadden en kregen we de sleutel van onze schattige kamer met airco. Heerlijk!

In Thailand is het een gewoonte om naar de wc te gaan en tegelijkertijd te douchen of andersom denk ik. De douche staat pal naast de WC en wordt door niets gescheiden. Gevolg: De hele ''badkamer'' vloer is altijd een groot water ballet na het douchen. Oeps!

Het was inmiddels alweer 15.00 uur en als we nog wat van dit dorpje wilden zien moesten we snel zijn. We hadden met de andere om 19.00 uur afgesproken gezellig te gaan eten.

We regelden via het hotel een songthaew welke ons voor 500baht 3 uur lang wou rond rijden. (Voor wie wil weten hoe een songthaew eruit ziet: https://www.google.co.th/search?q=songthaew+thailand&espv=2&biw=1279&bih=796&site=webhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjRx6z5hKHJAhXHJ5QKHSK7DIMQ_AUIBigB)

In de songthaew zaten een man en zijn vrouw. De man sprak keurig Engels en ze waren super aardig. Bij elke stop legde hij uit waar we waren, wat het was en hoe we erin zouden komen. Zij wachten netjes bij de songthaew tot dat wij klaar waren en dan stond de vrouw ons vaak al vrolijk en al zwaaiend op te wachten.

Na het zien van alle mooie ruïnes werden we naar Tony's Place gebracht waar we met zijn alle lekker gegeten hebben. Wederom een drukke dag, maar super leuk!

We pakten een songthaew terug naar ons guesthouse en vielen als een blok in slaap.

1. Marjolein:
    21 november 2015
    Hallo meiden, wat een verhalen...om te gieren :-) En wat een mooie foto's.
  2. Ageeth:
    22 november 2015
    Hoi meiden, wat een fantastische reis maken jullie, en ik zie veel plekken waar ik ben geweest en heb gedaan zo weer voor me! Had nu net pas tijd om je blogs te lezen en wat schrijf je leuk Jessica, ik geniet ervan! Veel plezier nog ! Groetjes vanaf de andere kant van de wereld, nl de Dominicaanse republiek ! Ageeth