Blog 8: Chiang Mai 2

25 november 2015 - Chiang Mai, Thailand

Vandaag is de dag van het Loi Krathong Festival en Yi Peng (25nov)

Loi Krathong: Tijdens de eerste volle maan van november wordt dit feest gevierd om het einde van de regentijd en de rijstoogst te vieren. De godin van het water, Mae Phra Khongkha, wordt geëerd door in rivieren, meren en vijvers ‘krathongs’ te laten drijven, vaartuigen in de vorm van een lotusbloem met kaarsen en versiersels.

Yi Peng: Yi betekend twee en Peng betekend volle maan. Dit is het lichtfestival in Thailand om de volle maan te vieren. Vliegende lantaarns worden opgelaten, wat voor een uniek en bijzonder schouwspel zorgt.

Alle festiviteiten vinden s'avonds plaats dus we besluiten er een lekker rommel dagje van te maken. 's Morgens brachten we de was naar de wasserette om de hoek bij ons hotel. Na het ontbijt zochten we een postkantoor op voor de ansichtkaartjes.

Op de terugweg naar het hotel liepen we langs een ''Fish Spa''. A-must-try volgens Talitha en daar zaten we dan. Met onze voetjes in een bak water vol visjes die je voeten aanvielen alsof ze al een week niet gegeten hadden, haha. Man-o-man wat kietelde dat! Maar onze voetjes voelden als gladde baby billetjes na 20 minuten!

We namen een songtheaw terug naar ons hotel en maakten ons klaar voor het festival. Terwijl we de stad in liepen zagen we de parade wagens al klaar staan langs de weg. Op het plein werdt een Miss Pee Conpetition gehouden waarbij jonge meisjes in prachtige klederdracht met hoog opgestoken haar op de foto gingen met iedereen.

De straten waren volledig versierd met de meest kleurige lampionnetjes en lampjes. Overal stonden eet- en souvenir kraampjes. We kochten beide een Krathong en Lantaarntjes. Eenmaal aangekomen bij de Nawarat Brug was het een grote mierenhoop en bewogen wij ons voetje voor voetje voort. Onder de brug staken we onze Krathongs aan en gaven wij deze aan een Thaise man die in het water stond en ze liet wegdrijven.

Eenmaal terug op de brug waren er al veel mensen die hun lantaartjes aanstaken en omhoog lieten gaan. Wat een waanzinnige ervaring! Boven ons zagen we duizenden lampjes steeds kleiner en kleiner worden totdat ze in de wolken verdwenen. Sommige haalden dat helaas niet en bleven in de bomen en elektriciteit kabels hangen....

1 voor 1 staken wij onze wensballon aan. De in olie doordrenkte ring brand al gauw en door de stevige wind die er stond leverde dit wat extra spanning met zich mee. We hadden niet de kleinste wensballon en stonden rug aan rug met honderden al dan niet duizenden andere mensen. Met twee handen hielden we de ring vast en met twee handen het uiteinde van de ballon. Na flink wat minuten wachten lieten we de wensballon op en zagen we hem kleiner en kleiner worden. Wat een gave ervaring. We liepen terug naar de hoofdstraat waar wij onszelf trakteerde op een Thaise voetmassage. We lagen op een rij met nog 20 andere mensen in ligstoelen terwijl we boven ons alle ballonen zagen. Dit is een evenement die je moet meemaken om het gevoel te ervaren, onbeschijfelijk.

We vonden een super leuk pleintje met zitjes van hooibalen omringt door verschillende eettentjes en een podium met live muziek waar we de rest van de avond gespendeerd hebben.

Wat een unieke ervaring was dit! Wauw! Het wordt een korte nacht want onze wekker gaat al om 04.00 uur voor onze vlucht naar Phuket. Even geen sightseeing en tempels meer maar lekker genieten van het strand!

1. Ageeth:
    6 december 2015
    Wat een mooie indrukwekkende ervaring zal dit geweest zijn daar in Chang Mai. Wij hebben het in bangkok en in Pattya meegemaakt. En het is waanzinnig.