Blog 2: Koh Samet- Paradise Island

11 november 2015 - Koh Samet, Thailand

Het is alweer even geleden sinds mijn eerste blog en wat hebben we alweer veel gezien en beleefd! Ik maak per stad een nieuwe blog aan om een beetje overzicht te kunnen houden. Veel lees plezier!

Woensdag 11 november.

Om 09.00 uur s' morgens nemen we de taxi vanuit het hotel naar Bangkok Ekamai busstation vanwaar we per minibus verder reizen naar het plaatsje Ban Phe. Na een paar uur heen-en-weer geschud te zijn in het minibusje nemen we de ferry (Lees: een houten krot haha) die ons in 45 minuten naar Koh Samet brengt.

Koh Samet is een klein eiland in de Golf van Thailand op zo’n 210km van Bangkok. Op het eiland staan veel Cajeput bomen. Het Thaise woord hiervoor is Samet, vandaar de naam Koh Samet. Het eiland is met name bekend vanwege de vele parelwitte stranden en heldere zee. Gezien het formaat van ca. 6km bij 3km, zijn alle punten op dit eiland te voet te bereiken zegt men. Onze mening verschilt hiervan.

De lange reistijd waren we al snel vergeten toen de ferry het eiland naderde. We werden verwelkomt door grote palmbomen, kristal helder water en hagelwitte stranden. Wij gaan ons hier prima vermaken!

Een Canadees stel welke we op de ferry ontmoet hadden liep een stukje met ons mee en wees ons guesthouse SideWalk aan. Hier zullen wij de komende twee nachten verblijven.

De volgende ochtend hebben we heerlijk ontbeten in een tentje tegen over ons guesthouse. Het is lange straat met woningen waarvoor ze allemaal hun ''winkeltje'' hebben. Tijd om onze eerste scooter te huren! Na een klein rondje door de straat hadden we genoeg zelfvertrouwen het eiland te verkennen. Van een helm of huurovereenkomst hebben ze hier niet gehoord en hoe laat je de scooter weer inleverd moet je zelf maar zien, geweldig! Met een dikke laag zonnebrandcreme op en een simpele kaart in de hand gingen we op pad.

Na flink wat haarspeldbochten en onlogisch geplaatste drempels (op een 17% stijle heuvel terwijl je omhoog rijdt!) kwamen we aan bij Ao Prao. Een prachtig strandje gelegen aan de westkant van het eiland. Een plaatje uit een boek! Prachtig!

Ik kon niet wachten om in het heldere water een duik te nemen met mijn snorkel spullen. Eind van de dag werd ik hiervoor ook rijkelijk beloond dat ik toch veels te lang heb rond gedobberd opzoek naar al het moois wat het onderwaterwereld te bieden heb. Jessie was verbrand, en niet zo'n beetje ook. Ik leek wel een wandelende leverworst, haha.

Rond 16.00 uur besloten we terug te gaan naar ons guesthouse. Er was geen schaduw plekje meer en ook geen wolkje aan de lucht.

Eenmaal opgefrist in ons guesthouse liepen we naar Saikaew Beach, een kleine 10 minuten lopen. Een hele rits strandtentjes met vrolijke lichtjes langs de kustlijn verscheen. Tijdens het eten in een leuke hippe tent kwamen er jongens op het strand een vuurschow geven. Een leuke afsluiting van onze eerste dag Koh Samet.

De volgende morgen huurde we weer een scooter en zijn we naar het meest zuidelijke puntje gereden. Gelukkig hadden we vandaag een paar wolkjes die het toch iets aangenamer maakte dan gisteren. Eenmaal aangekomen op het zuidelijkste puntje hebben we genoten van het uitzicht, de rust en kalmte die op dit eiland heerst. Na een verfrissend drankje reden we met de scooter een klein stukje terug naar het plaatsje Ao Karang.

Wat een leuk strandje! Er hingen allemaal schommels in hoge bomen en langs de waterlijn allemaal hangmatten. We vonden er twee naast elkaar en vonden het hoog tijd voor een siesta! Het uitzicht vanuit de hangmatten was adembenemend. Helaas was de zee te ruw om het onderwaterwereld te bewonderen en besloten we nog een paar strandjes te bekijken. Stuk voor stuk waren de stranden ansichtkaartjes, super mooi! Uiteindelijk hebben we de rest van de middag weer op Ao Prao gespendeerd.